2/22/2011

Benak di Batang Sadong - Kampung Tegelam Simunjan

Benak atau dikenali sebagai ombak muara merupakan ombak tinggi yang berpunca daripada pertembungan air pasang atau air pasang yang meluru ke muara sungai yang sempit dan ketinggian ombak muara bergantung kepada musim dalam sesuatu tahun itu, cuaca dan fasa bulan.


Fenomena ini hanya berlaku di 66 lokasi di seluruh dunia termasuk tiga di Malaysia dan salah satu daripadanya di Sri Aman (batang lupar) dan Samarahan (batang sadong).  Menurut penduduk rumah panjang di Kampung Tegelam, Simunjan, benak tersebut pernah menyebabkan bot penunda tongkang dan perahu-perahu kecil terbalik.

Kehadiran benak ini juga menyebabkan hakisan pada tebing-tebing sungai dan menyebabkan sebuah jeti kayu belian di perkampungan Tegelam musnah sama sekali.  Ekoran daripada itu para penduduk terpaksa membina sebuah lagi jeti baru  tidak jauh daripada jeti yang musnah tersebut.

Gambar-gambar benak di bawah merupakan benak terbesar dalam bulan Februari, ini adalah menurut penduduk di kampung Tegelam.

Paling menarik adalah musim ini adalah musim udang dekat Kampung Tegelam, harga udang sekitar RM17.00-RM20.00 satu kg...fresh dan manis rasanya. Harga memang amat murah....

















No comments:

Bidara Epal Vietnam dan Pokok Nam nam.

Bidara epal. Berbunga lebat dekat bahagian dahan yang ditut. Semoga tutnya menjadi disamping buahnya nanti pun boleh dimakan.. ana...