3/03/2011

Mayang Nipah

Air tuak nipah sememangnya amat lazat, rasanya amat manis dan amat pekat. Air tuak dihasilkan daripada tandan buah nipah (dalam bahasa sarawak - buah matu').
Kebiasaanya buluh yang dipotong mengikut ruas dan dibuang kulit luar digunakan untuk menadah air tuak sewaktu proses menuak. Tandan buah nipah (buah matu') akan dipotong secara merunsing serta nipis (1mm) dan lelahan air tuak yang terhasil tersebut akan mengalir secara sedikit demi sedikit ke dalam ruas buluh yang telah disediakan. Proses 'menuak' biasanya dilakukan pada sebelah petang dan hasilnya akan dikutip pada sebelah pagi. 

Bagi memastikan kebersihan air tuak tersebut, permukaan buluh penadah dan permukaan tandan buah nipah akan ditutupi dengan plastik. Tujuan lainnya juga supaya ia tidak bercampur dengan air hujan bagi memastikan ketulenan air tuak tersebut. Setelah dikutip air tuak tersebut akan dimasak atau dipanaskan bagi memastikan ia tahan lebih lama dan lebih selamat untuk diminum-dikhuatiri ada bakteria yang boleh menyebabkan sakit perut dan cirit. Untuk lebih sedap dan tidak terlampau manis, air tuak tersebut bolehlah dicampur dengan air batu.

Produk lain yang boleh dihasilkan daripada air tuak nipah/apong adalah cuka dan gula apong. Tuak apong ini boleh didapati di sekitar pekan Asajaya dan kampung Tambirat Kota Samarahan. Harganya amat berpatutan. Menurut dua orang peminat air tuak apong di pekan Asajaya, gula apong digunakan sebagai ubat luka oleh orang-orang tua dahulu dan ia amat mujarab. Ia disapu pada bahagian kulit/badan yang cedera. Tambah mereka lagi air tuak apong sesuai diminum sebagai produk kesihatan dan bagi lelaki pula ia berfungsi sebagai tonik untuk kekuatan seks dengan selalu mengamalkan pengambilannya.

Selain itu, mayang nipah/apong yang masih muda juga boleh dimakan. Ia di masak bersama dengan air tuak apong/nipah sehingga berubah warna menjadi sedikit kehitaman. Rasanya amat manis melekit dan sedikit kenyal. Dan sememangnya sedap sebagai manisan atau pencuci mulut.

manisan mayang nipah.

No comments:

Bidara Epal Vietnam dan Pokok Nam nam.

Bidara epal. Berbunga lebat dekat bahagian dahan yang ditut. Semoga tutnya menjadi disamping buahnya nanti pun boleh dimakan.. ana...