12/23/2009

Peniaga Cina dan Peniaga Iban

Jang..beli dek juak rambutan amoi tu'..

rambutan aku 2 ikat...rambutan amoi nyak 2 ikat..

kasih meda' ya..

laban kame sama berjual ditu'

---------------------------------
Ini lah pengalaman saya membeli buah rambutan dalam perjalanan balik dari Kuching Ahad yang lalu..lokasinya di sekitar Jelukong Sri Aman..

Saya tengok rambutan yang peniaga iban jual kan masih segar, tak hitam, kuantitinya lebih banyak. Berbanding dengan peniaga cina di sebelahnya..

begitu baik hatinya peniaga bumiputera...saya hanya hendak membeli rambutan yang peniaga iban jual..tapi terpaksa juga mengalah dengan tindakan peniaga cina dan iban tersebut yang mahukan saya membeli rambutan daripada kedua-dua mereka..

begitu baik hatinya kita bumiputera...adakah peniaga cina itu pun sebegitu jugak?? baik hatinya..tapi apa yang kita tahu otak cina tidak sama dengan otak bumiputera..terutamanya dalam bisnes....!!!!!

No comments:

Bidara Epal Vietnam dan Pokok Nam nam.

Bidara epal. Berbunga lebat dekat bahagian dahan yang ditut. Semoga tutnya menjadi disamping buahnya nanti pun boleh dimakan.. ana...