6/08/2007

Pelaburan PNB kena tepati hukum syarak - Wajib Baca!

Surat & Emel - Berita Harian 08.06.2007

KEUPAYAAN Permodalan Nasional Berhad (PNB) dan anak syarikatnya, Amanah Saham Nasional Berhad (ASNB) dalam menguruskan dana amanah saham tidak perlu dipertikaikan lagi. Dengan kakitangan terlatih serta sokongan berterusan daripada kerajaan, tidak hairanlah PNB dan ASNB mampu muncul sebagai pengurus dana amanah saham terbesar dan paling berjaya di negara ini. Dengan lebih lapan juta pelabur, saya percaya PNB dan ASNB tiada masalah mengekalkan pencapaian mereka. Namun, saya teragak-agak untuk melabur dalam skim amanah saham kendalian ASNB. Bukan tidak yakin dengan kepakaran pengurus dana mereka, tetapi ragu-ragu dengan status halal pelaburan mereka. Saya pernah membuat sedikit pelaburan dalam Amanah Saham Bumiputra (ASB), tetapi selepas mendapat laporan tahunan skim ini, saya terfikir mengenai status pelaburan sama ada menepati hukum syarak. ASB memiliki pelaburan dalam syarikat kewangan yang mengamalkan riba. Begitu juga pelaburan syarikat tembakau yang dikatakan haram. Selepas sekian lama, saya menjumpai satu fatwa yang disiarkan di laman web www.e-fatwa.gov.my yang menyatakan pelaburan ASB adalah haram kerana dana ini mempunyai pelaburan tidak menepati syariah. (tambahan Saya - Klik Kat Sini - ASN) Saya berharap PNB dan ASNB dapat berbuat sesuatu bagi memastikan pelaburan umat Islam tidak membabitkan unsur riba. HAMBA ALLAH, Tok Jembal, Kuala Terengganu. ------------------------- Ada Dua Jawapan Tentang Pelaburan ASNB/PNB yang dikeluarkan oleh Majlis Fatwa tersebut. Kekadang kita sebagai rakyat biasa pun terkeliru. Sila Klik Pada Link Yang Tersebut Di atas untuk mendapatkan jawapannya. Semoga Allah Dapat Memberi Petunjuk Kepada Kita.

No comments:

Bidara Epal Vietnam dan Pokok Nam nam.

Bidara epal. Berbunga lebat dekat bahagian dahan yang ditut. Semoga tutnya menjadi disamping buahnya nanti pun boleh dimakan.. ana...